Perbezaan kawan, teman dan sahabat

friendship
Arrgghhh!! Aku bengang sangat... Yaa, sangat bengang. Eh! Hehe.. Hello! Kali ni aku nak cerita pasal kawan-kawan pulak kat blog ni. Saje nak luah perasaan. Kalau taknak dengar aku buat luahan perasaan, takpe la.. Tapi jangan lak keluar dulu. Apa kata korang click iklan-iklan yang ada dalam blog ni. Baru la aku tak geram dah. Hehe.. Sambil-sambil geram bercampur bengang ni, ade 1 benda aku nak kongsi dengan korang. Nak tau apa dia benda tu? Baca entri ni sampai habis ye.

Tadi aku ber'YM'ing dengan sorang member yang aku kenal kat forum SDC. Kitorang YM berkisar tentang kawan-kawan. Bila aku ingat balik bekas kawan-kawan aku, tiba-tiba rasa bengang lak. Kawan-kawan aku dulu ramai yang jenis kawan makan kawan, tikam kawan dari belakang, cakap tak serupa bikin, and macam-macam lagi lah. perumpamaan tu aku tak tau maksud dia. tapi sesuai la kot sebab bunyinya sangat jahat. Hahaha..

aku atau kucing ni yang bengang?
Ramai manusia sekarang ni tak tau apa erti persahabatan yang sebenar. Diorang ingat persahabatan tu cukup dengan mengenali dan jadikan sesorang tu sebagai tempat berkongsi ketawa, masalah dan bergurau. Dalam persahabatan ada banyak istilah iaitu kawan, teman dan sahabat. Bagi aku, ianya memang banyak beza. Kalau korang tanya kat sape-sape, mungkin diorang jawab perbezaan tu hanya pada sebutan dan ejaan. Pastu mesti diorang pakat dok gelak-gelak. Jadi bahan ketawa lak kawan, teman dan sahabat ni. Hmmm..

Bagi aku, istilah teman, kawan dan sahabat ni ada makna tersendiri dan berbeza dari segi penggunaannya. Yang membezakannya mungkin kekuatan dalam perhubungan tu. Tengok perbezaan dia kat bawah ni:

  • Teman
    - orang yang boleh menjadi tempat untuk berkongsi suka dan duka. Contohnya teman belajar, teman bermain, teman ketawa, teman hidup dan lain-lain.

  • Kawan
    - seseorang yang sama peranannya seperti teman, cuma mungkin ikatan kawan itu longgar sedikit berbanding teman. Mungkin contoh yang boleh dibawa ialah istilah "kawan makan kawan". Takde istilah "teman makan teman". So, terbukti bahawa keakraban teman itu adalah jauh lebih kuat berbanding kawan.

  • Sahabat
    - seseorang yang boleh memahami diri kita pada setiap situasi. Dia berperanan lebih istimewa berbanding teman.

    - Sahabat adalah manusia yang paling rapat dengan kita sehingga dia mampu untuk berperanan sebagai teman dan kawan dalam perhubungan. Dia mampu membawa tiga watak dalam satu masa.

  • Di sini, aku nak simpulkan bahawa sahabat adalah teman, tapi teman bukanlah sahabat. Perhubungan dengan sahabat adalah lebih kuat daripada perhubungan teman atau kawan.

    Takde apa dah aku nak tulis kat sini. Korang sila la komen bagi pendapat korang lak pasal kawan, teman atau sahabat ni. Lain orang lain pendapatnya kan? kan?

    Err.. Aku nak lepas geram kat sini.. Sape-sape nak join bleh la join sepak punggung bushit ni. Hahaha.. Jom! Jom! Aku create sendiri game ni. Susah ooo.. Heheh.. Jom main game.




    Untuk review game sepak punggung bushit atas ni, korang bleh tengok and baca kat SINI. Kredit kepada Husz yang telah ceritakan segalanya..

    13 Comments

    01. Sila komen dengan menggunakan Bahasa Melayu atau English.
    02. Jangan komen menggunakan bahasa Uganda.
    03. Sila guna nama sendiri dan URL blog sendiri.
    04. DILARANG MEROKOK ketika menulis komen di sini.
    05. Lepas dah komen kat sini, sila komen jugak kat entri-entri lain.

    Terima kasih.

    1. kawan makan kawan tu biasa ah..
      sbb tu jgn terbuka sgt dengan kawan
      yang baru ataupun lama..
      aku dh tendang bush 74 249 m..haha

      ReplyDelete
    2. teman tapi mesra...macam mana? ada kan istilah tu?
      awak nak jadi teman tapi mesra saya? takmo?....saya pun takmo...

      ReplyDelete
    3. motif sebenar n3 ini apa ya abg anarm..?

      ReplyDelete
    4. @izzat aziz,
      betol betol betol.. kene selidik dulu sblom berkawan..
      aku tendang bush skit je. hahahaha..

      @niz,
      teman tapi mesra? takmo.. aku dah ade sahabat.
      sahabat aku sgt mesra.. dan cumel.. hehe

      Ishida Kuchiki,
      motif sebenar entri ni, errr..
      luah rasa tak puas hati aku pd kawan, teman or sahabat.. ada ngerti? hehe

      ReplyDelete
    5. aku nk komen.. tp.. tp.. tp.. xpe la.. hukhuk.. tertibe sedih sndr lak.. ahaks.. jom melagho di alamanda!! =p~

      ReplyDelete
    6. ape ni niz.. kite kan kapel tapi mesra.. ape lak offer org lain ni.. jeles ni.. jeles ni..

      bagi aku.. kawan aku unik.. takde istilah kawan baik, teman baik, sahabat baik.. sebab kawan, teman, sahabat aku..semua.. TERBAIK..!!!~~

      aku hanya ada.. hubungan istimewa je... kau la anarm.. auuuuwww~~~

      ReplyDelete
    7. Memang berbeza ke tiga-tiga tu...
      Aku setuju apa yang kau katakan tu...
      Tafsiran yang jelas...
      Yang tak jelas hanya mereka yang kabur...

      "Sahabat yang baik ibarat cermin diri,melihat padanya jelas terpampang wajah-wajah kita"

      ReplyDelete
    8. @silolo,
      melagho.. jom jom. hahaha..

      @bluefrog©,
      ko memang TERBAIK.. tp aku kurang yakin nak kelaskn kawan2 aku dlm kategori terbaik sebab kisah2 silam yg menyakitkan banyak berpunca dari kawan2.. syukur dpt bebas dengan pertolongan-Mu Ya Allah..

      @sebaliktabir,
      perbezaan yg paling nyata boleh lihat pada zaman Nabi S.A.W.. panggilan 'Sahabat' diberi kepada yg rapat dengan Rasulullah S.A.W.. takde istilah 'Teman Nabi'.. yg ada hanya 'Sahabat Nabi'.. betapa mulianya istilah 'Sahabat' tu dalam hidup..

      ReplyDelete
    9. aku suka lagu teman dari Lovehunters..he he he, sahabat sekarang ni susah mau dapat

      ReplyDelete
    10. Aku setuju ngan apa yg ko tulis kat atas.
      bagi aku,definasi kita waktu sekarang la.Isteri tuh la merupakan sahabat kita.Yang boleh mainkan peranan2 yang ko cakapkan...(walaupn aku belom berkawin,tapi aku sedang mencari 'sahabat' itu..)

      ReplyDelete
    11. @etomyam,
      Lovehunters? huhu.. tak penah dengar.. best ek? nanti aku google.. hehe

      @dendang,
      semoga kamu berjaya ketemu 'sahabat' kamu itu.. insyaallah.. :)

      ReplyDelete
    12. aku pernah buat n3 mcm ni hehehe... bg aku.. semua kategori tu kita yg labelkan sendiri.. jangan salah label.. erm.. sebab aku pernah salah label.. aku jadikan pengajaran..

      tapi alhamdulillah ALLAH sudah anugerahkan aku sahabat.. setakat ni mereka tak pernah kecewakan aku.. aku yakin tidak akan dikecewakan.InsyaALLAH..

      aku SAYANG semua sahabat, kawan, member, kenalan aku.. korang wat life aku bermakna..

      tak perlu mencari sahabat yang baik.. tetapi cubalah menjadi sahabat yang baik..

      ReplyDelete
    13. @army4war,
      yess.. jadilah sahabat yang baik.. terapkan nilai2 murni dalam persahabatan.. elakkan sifat pentingkan diri sendiri kerana persahabatan memerlukan kekuatan seperti sebuah kumpulan, perlukan persefahaman..

      ReplyDelete
    Previous Post Next Post